Wiadomości branżowe

Nowa jakość z SII

Jak spółki giełdowe mogą ulepszyć swoje internetowe serwisy inwestorskie? Najprościej zapytać inwestorów co chcieliby na nich znaleźć. Zrobiło to Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.

Efektem pracy są audyty stron internetowych dziesięciu spółek notowanych, zarówno na rynku głównym warszawskiej GPW, jak i na rynku NewConnect, które uczestniczą w programie „10 na 10”. Organizowany przez SII program ma na celu pokazać w jaki sposób skutecznie komunikować się z inwestorami indywidualnymi.

– Sugerowane rozwiązania są obrazowane przykładami. Dzięki temu przeprowadzone audyty w jasny sposób wskazują działania, jakie powinny podjąć spółki, aby poprawić swoje strony internetowe. W efekcie ich komunikacja z rynkiem będzie na najwyższym poziomie – mówi Jarosław Dominiak, Prezes SII.  

Strona WWW – wiarygodne źródło informacji

SII zdecydowało się na zasugerowanie zmian na stronach internetowych emitentów nieprzypadkowo.
– W naszym cyklicznym badaniu OBI rok rocznie strona internetowa spółki była wskazywana przez inwestorów jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, dlatego uznaliśmy ten element za pierwszorzędny. – mówi Łukasz Porębski, Dyrektor ds. Analiz Giełdowych SII.

To właśnie na stronach internetowych najczęściej weryfikuje się plotki pojawiające się na rynku – dodaje Porębski.

Badanie SII wykazało, że inwestorzy giełdowi na stronach internetowych, oprócz uwiarygodnienia informacji, szukają również bezpośredniego kontaktu do spółki oraz historycznych wyników finansowych w formie arkusza kalkulacyjnego, by później móc je samodzielnie przeanalizować. Ważna jest też możliwość subskrypcji informacji poprzez newsletter i kanały RSS.

W audytach 10 spółek – uczestników programu „10 na 10” pomagała firma Internet Designers z Wrocławia. To profesjonaliści pracujący dla największych brandów.

-Rozwój Internetu jako medium komunikacyjnego sprawia, iż pojawia się w nim coraz więcej informacji. Sami użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający i domagają się uzyskania potrzebnych im informacji w jak najkrótszym czasie. Strony przesycone źle ustrukturyzowaną treścią, błędy przy projektowaniu architektury informacji, nieczytelne i nieprzyjazne użytkownikom layouty to błędy, które uniemożliwiają efektywny proces komunikacji między serwisem, a jego odbiorcą. Niestety wiele z powyższych problemów pojawia się również na serwisach spółek giełdowych, dla których efektywna komunikacja ma olbrzymie znaczenie biznesowe. Analizy jakim poddaliśmy serwisy uczestników programu 10na10 przyniosły wymierne korzyści w postaci zdiagnozowania popełnianych błędów i wypracowania skutecznych rozwiązań. Celem owych działań jest poprawienie jakości procesu komunikacyjnego i umożliwienie inwestorom jak najbardziej swobodnego i efektywnego poruszania się po serwisach spółek – tłumaczy Krzysztof Murzyn, Strateg e-biznesowy i konsultant z Internet Designers .

Spółki giełdowe otrzymały instrukcje co mają zmienić na swoich stronach na początku września. Aktualnie je analizują.

– Wielokrotnie na podstawie uwag inwestorów indywidualnych przekształcaliśmy naszą stronę internetową w obszarze relacji inwestorskich. W zasadzie jest to proces ciągły. To m.in. dzięki skrupulatnej analizie uwag uczestników rynku i dostosowywaniu się do wymagań inwestorów, strona internetowa PBG S.A. w 2009 roku, zajęła pierwsze miejsce  wśród najlepszych stron spółek notowanych na GPW w Warszawie (Złota Strona Emitenta – przyp. Red.). – mówi  Jacek Krzyżaniak dyrektor relacji inwestorskich w PBG SA.

– Doceniamy znaczenie strony internetowej jako jednej z podstawowych form komunikowania się z inwestorem, w szczególności indywidualnym. W związku z tym uważnie analizujemy zgłoszone do naszej strony propozycje zmian, z zamiarem szybkiego ich wprowadzenia” – powiedział Artur Kulesza, dyrektor relacji inwestorskich w Banku Millennium

Jeżeli emitenci zastosują się do sugerowanych zaleceń otrzymają od SII certyfikat „Strona przyjazna inwestorom”, który będą mogły eksponować w swoich internetowych serwisach. Znak ten będzie świadczył o wysokiej jakości serwisu, zawartości merytorycznej i przydatności dla inwestorów.

Spółki stworzą blog

Jednym z częstszych postulatów pojawiających się wśród inwestorów jest również brak komentarzy do bieżących i okresowych raportów publikowanych w ESPI bądź EBI. Sytuacja ma się wkrótce zmienić za sprawą programu „10 na 10”, od którego uczestników, SII będzie wymagało komentowania bieżących informacji. W tym celu stworzony zostanie specjalny blog, którego autorami będą przedstawiciele dziesięciu uczestniczących w programie spółek.

– W “10 na 10” nie ma miejsca na przeciętność. Chcemy stworzyć elitę, która zarazi dobrym przykładem cały rynek kapitałowy. Uczestnicy programu zgodzili się wspólnymi siłami tworzyć blog, w którym będą komentować swoje raporty. To odpowiedź na przesyłane do nas postulaty inwestorów indywidualnych, którzy często potrzebują wyjaśnienia giełdowego komunikatu – przekonuje Dominiak.

Strony to dopiero początek

Inwestorzy indywidualni zrzeszeni w Stowarzyszeniu nie poprzestają na poprawie stron emitentów. Kolejnym etapem będą wskazówki o tym jak spółki powinny przygotować raporty finansowe, by było one czytelne  i użyteczne dla inwestorów.  

Tabelka “10 na 10”

„10 na 10” to program  mający na celu kreowanie oraz promowanie najwyższych standardów w obszarze komunikacji spółek giełdowych z inwestorami. Czas trwania to 12 miesięcy. W programie bierze udział 10 różnych spółek publicznych. Są to:

Millennium Bank,
Azoty Tarnów,
PBG,
Cinema City,
Telestrada,
Black Lion,
Power Media,
Notoria Serwis,
Kredyt Inkaso,
Orzeł

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy