Nauczyciele masowo odchodzÄ… z zawodu, a mÅ‚odzi siÄ™ do niego nie garnÄ…. Powodem jest przede wszystkim „mizeria finansowa”, o której mówi prezes ZNP SÅ‚awomir Broniarz. Zarobki poczÄ…tkujÄ…cych nauczycieli sÄ… dziÅ› praktycznie na poziomie pÅ‚acy minimalnej. Do tego dochodzi także przeÅ‚adowana podstawa programowa i obniżenie prestiżu zawodu nauczyciela. Szacuje siÄ™, że już teraz brakuje w Polsce nawet kilkudziesiÄ™ciu tysiÄ™cy pedagogów. – Brak 10 nauczycieli w danej miejscowoÅ›ci to brak minimum 180 godzin do obsadzenia. A to znaczy, że kilkuset uczniów nie ma lekcji – mówi SÅ‚awomir Broniarz.
Szacunki dotyczÄ…ce braków kadrowych w szkoÅ‚ach sÄ… różne. Minister edukacji PrzemysÅ‚aw Czarnek oceniÅ‚ w sierpniu, że liczba wakatów na peÅ‚ny etat to niecaÅ‚e 7 tys., co stanowi mniej niż 1 proc. ogóÅ‚u nauczycieli. Strony kuratoryjne i ZNP podajÄ… liczby mniej wiÄ™cej trzy razy wyższe.
– Nawet jeżeli brakuje jednego nauczyciela, który to brak byÅ‚ tak w ubiegÅ‚ym roku trywializowany w wielu wypowiedziach ministra, to znaczy, że kilkudziesiÄ™ciu uczniów nie ma tej lekcji, do której ten nauczyciel teoretycznie byÅ‚ przygotowany. Jeżeli brakuje nam dzisiaj, szacujemy, okoÅ‚o 23–25 tys. nauczycieli, to znaczy, że kilkaset tysiÄ™cy uczniów albo nie ma lekcji, albo ma lekcje nie z tymi, którzy sÄ… do tego zawodu przygotowani. Powiem wprost i niech nie zabrzmi to obcesowo, ale to jest rzeczywistość, dzisiaj ministrem może być każdy, ale nie każdy potrafi nauczyć chemii – mówi agencji Newseria Biznes SÅ‚awomir Broniarz. – Jeżeli dzisiaj nauczyciel mianowany w szkole zarabia mniej niż tzw. zÅ‚ota rÄ…czka zatrudniona w tej szkole od 1 wrzeÅ›nia, to jest także ilustracja paradoksalnej wrÄ™cz sytuacji, z którÄ… mamy do czynienia.
Jak podkreÅ›la, jeÅ›li nauczyciele zrezygnowaliby z godzin ponadwymiarowych, to okazaÅ‚oby siÄ™, że braki w polskim systemie oÅ›wiaty siÄ™gajÄ… nawet 50–60 tys. osób.
– Edukacja znajduje siÄ™ na bardzo ostrym zakrÄ™cie wÅ‚aÅ›nie z powodu kadrowego. Jeżeli chcemy z tego zakrÄ™tu wyjść obronnÄ… rÄ™kÄ…, to trzeba poprawić warunki nauczania, zmienić podstawÄ™ programowÄ… i radykalnie podnieść pensje nauczycieli. ZwiÄ…zek wspólnie z klubami opozycyjnymi przygotowaÅ‚ poprawkÄ™ zmierzajÄ…cÄ… do tego, żeby od 1 lipca podnieść pensje o 20 proc. Dzisiaj to 20 proc. nikogo nie zadowala. Dzisiaj mówimy wyraźnie, że jeżeli chcemy, żeby ci ludzie wrócili do zawodu albo przychodzili do zawodu, to należy podwoić wynagrodzenie nauczyciela – mówi prezes ZNP. – To też nie bÄ™dzie skok na kasÄ™, biorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że mÅ‚ody nauczyciel bÄ™dzie zarabiaÅ‚ na rÄ™kÄ™ 5,4 tys. zÅ‚.
Pensje nauczycieli od lat sÄ… na najniższym poziomie poÅ›ród innych zawodów w budżetówce. Obecnie pensja poczÄ…tkujÄ…cego nauczyciela jest tylko o 90 zÅ‚ wyższa od pÅ‚acy minimalnej. Problem, jeÅ›li nie zostanie rozwiÄ…zany podwyżkÄ… wynagrodzeÅ„, może siÄ™ tylko pogłębić.
– 1 wrzeÅ›nia 2024 roku możemy siÄ™ znaleźć w sytuacji jeszcze bardziej dramatycznej. Brak 10 nauczycieli w danej miejscowoÅ›ci to brak minimum 180 godzin do obsadzenia. A to znaczy, że kilkuset uczniów nie ma lekcji. Jeżeli mówimy, że w skali kraju brakuje od 12 do 50 tys. nauczycieli, to wyobraźmy sobie, ileset tysiÄ™cy dzieci codziennie nie bÄ™dzie miaÅ‚o lekcji z nauczycielem przygotowanym do wykÅ‚adania w danym przedmiocie – ostrzega SÅ‚awomir Broniarz.
Jak mówi, zarobki dla mÅ‚odego nauczyciela rzÄ™du 2,8 tys. zÅ‚ na rÄ™kÄ™ uniemożliwiajÄ… mu wynajÄ™cie mieszkania w Warszawie czy innym dużym mieÅ›cie. W maÅ‚ych miastach na życie po opÅ‚aceniu czynszu poczÄ…tkujÄ…cym pedagogom zostaje kilkaset zÅ‚otych. To sprawia, że coraz wiÄ™ksze jest uzależnienie mÅ‚odych ludzi od rodziców, odkÅ‚adajÄ… oni także zaÅ‚ożenie rodziny, bo życie na wÅ‚asny rachunek staje siÄ™ wrÄ™cz niemożliwe.
– Jak możemy oczekiwać, przy caÅ‚ej zÅ‚ożonoÅ›ci tego zjawiska, poprawy sytuacji w demografii, kiedy mÅ‚oda kobieta mówi: nie mam żłobka, nie mam przedszkola, nie zarabiam na prywatnÄ… opiekunkÄ™, to jak mam siÄ™ zdecydować na dziecko? Jak można w ogóle myÅ›leć o zaÅ‚ożeniu rodziny, majÄ…c kwotÄ™ na poziomie pÅ‚acy minimalnej, a jednoczeÅ›nie rosnÄ…ce z godziny na godzinÄ™ koszty utrzymania domu, rodziny, samego siebie – mówi prezes ZNP.
SÅ‚awomir Broniarz dodaje, że część kadry nauczycielskiej, która ma na siebie inny pomysÅ‚ lub otrzymuje ofertÄ™ pracy z biznesu, czÄ™sto rezygnuje ze stanowiska w szkole. OczywiÅ›cie sÄ… pasjonaci, którzy mimo wszystkich niedogodnoÅ›ci zdecydujÄ… siÄ™ na pracÄ™ w edukacji, ale warunki ekonomiczne mogÄ… zniechÄ™cić najwytrwalszych. O skali niedoborów może Å›wiadczyć także fakt, że stanowiska nauczycielskie piastujÄ… w niektórych szkoÅ‚ach 80-latkowie.
Do zawodu nauczyciela nie zachÄ™ca również fakt, że pedagodzy zmuszeni sÄ… samodzielnie wyposażać swój warsztat pracy, ale także eksploatować wÅ‚asne sprzÄ™ty komputerowe.
– Nie ma drugiej takiej profesji, gdzie wykonujÄ…cy dany zawód czÅ‚owiek musiaÅ‚by także pokrywać koszty swojego miejsca pracy. Pandemia to doskonale pokazaÅ‚a i wszystko to, co dzieje siÄ™ po pandemii – że na nas ciąży obowiÄ…zek przygotowania caÅ‚ej gamy materiaÅ‚ów kosztem swojego czasu domowego, ale także kosztem budżetu – zaznacza SÅ‚awomir Broniarz.
Nauczyciele nie pierwszy raz mówiÄ… o trudnych warunkach, w jakich muszÄ… pracować. 1 wrzeÅ›nia pedagodzy z caÅ‚ego kraju protestowali przed budynkiem Ministerstwa Edukacji i Nauki, chcÄ…c zwrócić uwagÄ™ na poÅ‚ożenie nauczycieli. WziÄ™li też udziaÅ‚ w Marszu Gniewu na KPRM pracowników budżetówki, który odbyÅ‚ siÄ™ 15 wrzeÅ›nia.
– Nauczyciel czuje siÄ™ ubezwÅ‚asnowolniony w swoim dziaÅ‚aniu. Ma podstawÄ™ programowÄ…, okreÅ›lony harmonogram, które coraz częściej ingerujÄ… w to, co jest istotÄ… tego zawodu, czyli w poczucie pewnej autonomii, niezależnoÅ›ci w tym zakresie. To powoduje, że nauczyciele odchodzÄ… z zawodu. OczywiÅ›cie do tego dokÅ‚ada siÄ™ mizeria finansowa – podsumowuje prezes ZNP.
