Data publikacji: 2015-10-15, 08:00
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Inwestycja we własną instalację fotowoltaiczną może uchronić małe i średnie firmy przed wzrostem wydatków na zakup i dystrybucję energii
Kategoria: INWESTOR
Choć zakup instalacji fotowoltaicznej to koszt rzędu 200–300 tys. zł, to inwestycja pozwala zmniejszyć ryzyko wzrostu kosztów sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej w przyszłości. Na rynku istnieje wiele form dofinansowania inwestycji tego typu. Zainteresowani mogą skorzystać z tradycyjnych narzędzi, jak np. leasing, oraz z programów Bocian i Prosument prowadzonych przez NFOŚiGW.
Choć zakup instalacji fotowoltaicznej to koszt rzędu 200–300 tys. zł, to inwestycja pozwala zmniejszyć ryzyko wzrostu kosztów sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej w przyszłości. Na rynku istnieje wiele form dofinansowania inwestycji tego typu. Zainteresowani mogą skorzystać z tradycyjnych narzędzi, jak np. leasing, oraz z programów Bocian i Prosument prowadzonych przez NFOŚiGW.
Coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z posiadania własnej instalacji fotowoltaicznej. Inwestycja we własne panele słoneczne zabezpiecza przed ryzykiem wzrostu kosztów sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej w przyszłości.
– Koszty dystrybucji rosną rokrocznie o 1 do nawet 3 proc., więc w skali 30 lat, bo taki jest cykl życia instalacji fotowoltaicznej, daje to do dość duże oszczędności. W związku z tym firmy, kupując instalację fotowoltaiczną, mogą zabezpieczyć swoją produkcję poprzez odbiór energii po z góry znanej cenie – tłumaczy Paweł Owczarski, prezes firmy Polski Prąd.
Spółka uruchomiÅ‚a w sierpniu sprzedaż instalacji fotowoltaicznych dla maÅ‚ych i średnich firm. W ciÄ…gu dwóch miesiÄ™cy zgÅ‚osiÅ‚o siÄ™ do niej okoÅ‚o 40 firm, które zÅ‚ożyÅ‚y zamówienia na instalacje za łącznie 5 mln zÅ‚.Â
Koszt instalacji fotowoltaicznej o mocy 40 kW to wydatek 200–300 tys. zł. Jak jednak podkreśla Paweł Owczarski, na rynku istnieje wiele możliwości dofinansowania tego typy inwestycji. W tym celu przedsiębiorcy mogą skorzystać zarówno z takich rozwiązań, jak np. leasing, jak i z programów prowadzonych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska.
– Większość naszych klientów korzysta właśnie albo z leasingu, albo z kredytów, które oferuje Bank Ochrony Środowiska także we współpracy z WFOŚiGW. Bocian to program dla dużych instalacji, powyżej 41 kW, więc siłą rzeczy niewielu klientów z niego korzysta – mówi prezes spółki Polski Prąd.
W ramach programu Bocian, prowadzonego przez NFOÅšiGW, można uzyskać pożyczkÄ™ nawet do 85 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, jest on jednak skierowany do wiÄ™kszych odbiorców. Dla maÅ‚ych i średnich firm przygotowano program Prosument, w którym można liczyć na kredyt preferencyjny i dotacjÄ™ w wysokoÅ›ci 20 lub 40 proc. Jest to linia dofinansowania na zakup i montaż mikroinstalacji odnawialnych ze źródÅ‚em energii o mocy do 40 kW. Budżet na latach 2014–2022 wynosi 800 mln zÅ‚. W pierwszym naborze, zakoÅ„czonym w lipcu, do NFOÅšiGW wpÅ‚ynęło ponad 4,3 tys. wniosków o łącznej wartoÅ›ci ponad 244,7 mln zÅ‚. Drugi nabór powinien rozpocząć siÄ™ niebawem. Tak jak w pierwszym jedynym współpracujÄ…cym z programem bankiem bÄ™dzie BOÅš. Nabór dla banków zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ z koÅ„cem wrzeÅ›nia.Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #INWESTOR panele fotowoltaiczne, fotowoltaika, mikroinstalacja, leasing
