To, jakie efekty przyniesie wprowadzenie w miastach stref czystego transportu, do których nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y wjeżdżać auta najbardziej zanieczyszczajÄ…ce powietrze, pokazaÅ‚ przykÅ‚ad wiosennego lockdownu. – W marcu 2020 roku w Warszawie na stacji pomiarów w al. NiepodlegÅ‚oÅ›ci w ciÄ…gu trzech tygodni jakość powietrza poprawiÅ‚a siÄ™ o jednÄ… czwartÄ… – mówi Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego. Zgodnie z propozycjami Ministerstwa Klimatu i Åšrodowiska takie strefy bÄ™dÄ… musiaÅ‚y być utworzone w miastach powyżej 100 tys. mieszkaÅ„ców w przypadku przekroczenia norm emisji dwutlenku azotu. Projekt jest na etapie prac rzÄ…dowych.
– Strefy czystego transportu to obszary w mieÅ›cie, do których mogÄ… wjeżdżać okreÅ›lone rodzaje samochodów. Z reguÅ‚y w strefach funkcjonujÄ…cych w Europie mogÄ… siÄ™ poruszać auta okreÅ›lonej klasy emisyjnej: Euro 4, 5 czy 6. To jest bardzo dobre rozwiÄ…zanie – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Piotr Siergiej.
Strefy niskoemisyjne (LEZ – low emission zone) od lat funkcjonujÄ… z powodzeniem w wielu krajach europejskich. Jak podkreÅ›la Ministerstwo Klimatu i Åšrodowiska w ocenie skutków nowej regulacji, zostaÅ‚y one dobrze przyjÄ™te przez lokalne spoÅ‚ecznoÅ›ci ze wzglÄ™du na to, że byÅ‚y wprowadzane etapami, które zakÅ‚adaÅ‚y stopniowe obejmowanie zakazem wjazdu do stref kolejnych rodzajów pojazdów. NajwiÄ™cej takich stref powstaÅ‚o we WÅ‚oszech oraz w Niemczech. Jak podkreÅ›la resort, jedynie w krajach Europy Wschodniej, w tym w Polsce, i na BaÅ‚kanach nie sÄ… one tworzone.
ObowiÄ…zujÄ…ca w Polsce ustawa o elektromobilnoÅ›ci i paliwach alternatywnych z 2018 roku dawaÅ‚a gminom takÄ… możliwość, ale tego nie narzucaÅ‚a. To jednak może siÄ™ zmienić po przygotowanej nowelizacji. Zgodnie z niÄ… gminy o liczbie mieszkaÅ„ców powyżej 100 tys. osób, gdzie analiza GÅ‚ównego Inspektora Ochrony Åšrodowiska stwierdziÅ‚a przekroczenie dopuszczalnego poziomu stężenia Å›redniorocznego zanieczyszczeÅ„ dwutlenkiem azotu, bÄ™dzie musiaÅ‚a utworzyć strefÄ™ czystego transportu w ciÄ…gu roku od otrzymania oceny. PozostaÅ‚e gminy, niezależnie od liczby mieszkaÅ„ców i zanieczyszczenia, nadal bÄ™dÄ… miaÅ‚y w tym zakresie dowolność.
– Pierwsza wersja ustawy mówiÅ‚a o tym, że samochody napÄ™dzane gazem LPG bÄ™dÄ… miaÅ‚y prawo wjeżdżać do takiej strefy. My to bardzo mocno oprotestowaliÅ›my. MoglibyÅ›my wtedy mieć do czynienia z takÄ… sytuacjÄ…, w której 20- czy 30-letni samochód napÄ™dzany LPG mógÅ‚by jeździć po strefie, a nowoczesny dwu-, trzyletni samochód diesel lub benzynowy już nie. To byÅ‚oby absurdalne – mówi rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego. – Zmiana, którÄ… ministerstwo teraz zaproponowaÅ‚o, jest bardzo dobrym pomysÅ‚em, bo oznacza, że nieco mniej tych najstarszych samochodów bÄ™dzie wjeżdżać do miast.
W nowej wersji ustawy MKiÅš zmodyfikowaÅ‚o katalog pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy. ZostaÅ‚y w nim tylko auta elektryczne, napÄ™dzane wodorem lub gazem ziemnym (CNG). Organy gminy bÄ™dÄ… jednak miaÅ‚y możliwość nadania indywidualnych wyłączeÅ„ zwiÄ…zanych z ruchem pojazdów w strefach. BÄ™dÄ… miaÅ‚y też wiÄ™cej swobody w okreÅ›laniu etapów wprowadzania stref, gdyż w najnowszej propozycji resortu nie ma art. 68i, który zakÅ‚adaÅ‚ odgórny harmonogram. Zgodnie z nim w pierwszym etapie (w latach 2021–2025) w strefach dopuszczony miaÅ‚by być ruch pojazdów speÅ‚niajÄ…cych co najmniej normÄ™ Euro 4, a nastÄ™pnie do 2035 roku stopniowo uwzglÄ™dniane byÅ‚yby kolejne normy.
– DziaÅ‚anie stref czystego transportu mogliÅ›my poznać w marcu 2020 roku w Polsce podczas pierwszego lockdownu. Formalnie nie zostaÅ‚y wtedy utworzone żadne strefy, ale w wyniku obostrzeÅ„ pandemicznych gwaÅ‚townie zmniejszyÅ‚ siÄ™ ruch samochodowy w miastach. W Warszawie na stacji pomiarowej w al. NiepodlegÅ‚oÅ›ci w ciÄ…gu trzech tygodni jakość powietrza poprawiÅ‚a siÄ™ o jednÄ… czwartÄ… i to tylko dlatego, że jeździÅ‚o mniej samochodów. To oznacza, że nawet 20–30-proc. spadek ruchu samochodowego prowadzi do natychmiastowej poprawy jakoÅ›ci powietrza, co mieszkaÅ„cy miast odczujÄ… prawie od razu – wyjaÅ›nia Piotr Siergiej.
Zgodnie z projektem nowelizacji strefy bÄ™dÄ… ustanawiane na czas nieokreÅ›lony lub okreÅ›lony, ale nie krótszy niż pięć lat. Rada gminy może dopuÅ›cić wjazd innych pojazdów do strefy w godzinach 9–17 na okres maksymalnie trzech lat, pod warunkiem uiszczenia opÅ‚aty. Ustawa zastrzega, że nie może być ona wyższa niż 2,5 zÅ‚ za godzinÄ™ w przypadku opÅ‚aty jednorazowej lub 500 zÅ‚ w przypadku abonamentu. WpÅ‚ywy z opÅ‚at zasilÄ… budżet danej gminy i bÄ™dÄ… mogÅ‚y być wykorzystane na okreÅ›lone potrzeby, m.in. zakup autobusów niskoemisyjnych, tramwajów, programy wsparcia zakupu rowerów wspomaganych elektrycznie czy znakowanie strefy czystego transportu. Za zÅ‚amanie zakazu wjazdu nieuprawnionym pojazdem grozić bÄ™dzie kara w wysokoÅ›ci 500 zÅ‚.
Auta uprawnione do poruszania siÄ™ w strefie bÄ™dÄ… oznakowane nalepkÄ… na przedniej szybie pojazdu. Takie rozwiÄ…zanie przyjÄ™to również m.in. w Wiedniu. Z kolei np. w Brukseli czy Oksfordzie stosowana jest weryfikacja na podstawie tablic rejestracyjnych.
– Strefy czystego transportu w miastach europejskich dziaÅ‚ajÄ… na bardzo różnych zasadach. WspólnÄ… regułą jest to, że wszyscy starajÄ… siÄ™ wyeliminować z ruchu te najstarsze, najmocniej smrodzÄ…ce, zanieczyszczajÄ…ce powietrze samochody, zwÅ‚aszcza z miejsc, w których jest dużo ludzi – wyjaÅ›nia rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego.
