Wiadomości branżowe

Ankieta ING: Konsumenci nie przejmują się sytuacją na giełdzie. Do czasu?

Co trzecia osoba biorÄ…ca udziaÅ‚ w ankiecie ING ograniczyÅ‚a wydatki w zwiÄ…zku ze spadkami indeksów gieÅ‚dowych – wynika z ankiety ING. W porównaniu z mieszkaÅ„cami Europy Zachodniej Polacy do sytuacji na gieÅ‚dzie podchodzÄ… na

Co trzecia osoba biorÄ…ca udziaÅ‚ w ankiecie ING ograniczyÅ‚a wydatki w zwiÄ…zku ze spadkami indeksów gieÅ‚dowych – wynika z ankiety ING. W porównaniu z mieszkaÅ„cami Europy Zachodniej Polacy do sytuacji na gieÅ‚dzie podchodzÄ… na razie z wiÄ™kszym dystansem.

W ankiecie ING postanowiliÅ›my zbadać, jak spadki na gieÅ‚dzie wpÅ‚ywajÄ… na zachowania polskich konsumentów. WyszliÅ›my zaÅ‚ożenia, że uszczerbek w majÄ…tku wynikajÄ…cy ze spadku cen akcji powinien przekÅ‚adać siÄ™ na bieżące decyzje czy wydawać czy oszczÄ™dzać pieniÄ…dze. Gdy zapytaliÅ›my naszych klientów o skutki zaÅ‚amania na gieÅ‚dzie, niemal 70% respondentów nie dostrzegÅ‚o bezpoÅ›redniego wpÅ‚ywu tego zdarzenia na swojÄ… sytuacjÄ™ finansowÄ…. Tak odpowiadaÅ‚y osoby nieposiadajÄ…ce inwestycji powiÄ…zanych z gieÅ‚dÄ…, jednak co trzecia z nich przyznaÅ‚a, że traktuje gieÅ‚dÄ™ jako barometr gospodarki dlatego wskutek zaobserwowanego spadku cen akcji zaczyna ograniczać wydatki. Można to nazwać poÅ›rednim efektem spadku gieÅ‚dowego na zachowanie konsumentów.

Co piÄ…ty respondent (22%) przyznaÅ‚ siÄ™ do poniesienia strat na gieÅ‚dzie, przy czym dwie trzecie z tych osób (czyli 14% ogóÅ‚u badanych) zmieniÅ‚o z tego powodu swoje zachowania konsumpcyjne i zaczęło ograniczać wydatki. Pozostali ankietowani najwyraźniej nie traktowali swoich aktywów gieÅ‚dowych jako części majÄ…tku, a raczej jako kroplówkÄ™ z adrenalinÄ… –  mimo strat nie dostrzegli powodów do zmniejszania wydatków. 4% respondentów na spadkach na gieÅ‚dzie zarobiÅ‚o – co byÅ‚o możliwe dziÄ™ki instrumentom futures.

W sumie zmianÄ™ zachowaÅ„ konsumpcyjnych, tj. ograniczanie wydatków wynikajÄ…ce ze spadków na gieÅ‚dzie, zadeklarowaÅ‚o 36% badanych. W sierpniowych i wrzeÅ›niowych danych o sprzedaży detalicznej takiego efektu nie widać. WrÄ™cz przeciwnie, w tych miesiÄ…cach sprzedaż rosÅ‚a o 11,3% i 11,4% r/r, czyli tyle ile wyniosÅ‚a jej Å›rednia stopa wzrostu od stycznia do lipca. W tym samym czasie pÅ‚ace wzrosÅ‚y o ponad 5% r/r, a zatrudnienie o okoÅ‚o 3% r/r. Sprzedaż detaliczna zaskoczyÅ‚a wiÄ™c swojÄ… siłą, a nie sÅ‚aboÅ›ciÄ….

A to już wiesz?  Polacy bojÄ… siÄ™ przede wszystkim ciężkiej choroby i braku dostÄ™pu do opieki medycznej. Mimo to na polisÄ™ na życie decyduje siÄ™ wciąż niewielki odsetek

Gdyby wpÅ‚yw spadków gieÅ‚dowych na zachowania konsumentów oceniać na podstawie wskaźników nastrojów konsumenckich, wnioski byÅ‚yby zbliżone do pÅ‚ynÄ…cych z naszej ankiety. Efekt gieÅ‚dowych zniżek na postawÄ™ polskich konsumentów jest raczej poÅ›redni i odroczony w czasie – w 2008 r. nastroje Polaków pogorszyÅ‚y siÄ™ dopiero po póÅ‚ roku od poczÄ…tku spadków. Tymczasem konsumenci niemieccy czy brytyjscy reagowali na sytuacjÄ™ na bieżąco, czego efektem byÅ‚o wyraźne pogorszenie nastrojów.

Z danych o podaży pieniÄ…dza w Polsce wynika, że w sierpniu i wrzeÅ›niu br. depozyty gospodarstw domowych powiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ o dużą ilość pieniÄ™dzy wycofywanych z gieÅ‚dy. Co ciekawe, nadzwyczajnie urosÅ‚a też ilość gotówki w obiegu. Paradoksalnie wiÄ™c wyższy stan konta i grubsze portfele mogÄ… zachÄ™cać do podtrzymania dotychczasowych wydatków. Naszym zdaniem jednak w dÅ‚uższym okresie czasu należy siÄ™ raczej spodziewać wyhamowania konsumpcji, zwÅ‚aszcza że przedsiÄ™biorstwa (w skali gospodarki) już straciÅ‚y zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników.

Ankiety zostaÅ‚y przeprowadzone w dniach 9 – 23 wrzeÅ›nia br. wÅ›ród klientów ING Banku ÅšlÄ…skiego korzystajÄ…cych z systemu bankowoÅ›ci internetowej ING BankOnLine. Na zadane pytanie uzyskaliÅ›my 31 131 odpowiedzi.

Grzegorz Ogonek


ZespóÅ‚ ekonomistów ING Banku ÅšlÄ…skiego

Mateusz Szczurek, Rafał Benecki i Grzegorz Ogonek

22 820 46 98 mateusz.szczurek@ingbank.plrafal.benecki@ingbank.plgrzegorz.ogonek@ingbank.pl


Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy