Rozwijana przez polskÄ… firmÄ™ technologia MagRail, pozwalajÄ…ca dostosowywać istniejÄ…cÄ… infrastrukturÄ™ kolejowÄ… do obsÅ‚ugi lewitujÄ…cych pociÄ…gów, pozwoli zwiÄ™kszyć prÄ™dkoÅ›ci na kolei nawet do 550 km/h. DziÄ™ki temu taka forma transportu może stać siÄ™ konkurencyjna wzglÄ™dem transportu lotniczego. Powszechne wdrożenie takiej alternatywy umożliwiÅ‚oby zredukowanie emisji CO2 rocznie nawet o 41 mln ton. Polacy rozwijajÄ… również kolej autonomicznÄ…. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku dojdzie do podpisania dwóch kontraktów na wdrożenie tego rozwiÄ…zania.
Technologia kolei lewitujÄ…cej, znana jako Maglev, jest rozwiÄ…zaniem rozwijanym już z powodzeniem np. w Japonii czy Chinach. Pozwala ona na osiÄ…ganie przez pociÄ…gi bardzo dużych prÄ™dkoÅ›ci. Do niedawna rekord należaÅ‚ do JapoÅ„czyków, którzy osiÄ…gnÄ™li 603 km/h, ale wiosnÄ… tego roku chiÅ„ski Maglev T-Flight zostaÅ‚ rozpÄ™dzony w ramach testów do 623 km/h. Docelowo, inżynierowie z PaÅ„stwa Åšrodka chcÄ… doprowadzić do sytuacji, w której lewitujÄ…cy pociÄ…g rozpÄ™dzi siÄ™ do 1000 km/h. To o 100 km/h wiÄ™cej niż Å›rednia osiÄ…gana przez samoloty.
– Zainspirowani technologiÄ… kolei lewitujÄ…cej, tworzyliÅ›my system MagRail, który jest kombinacjÄ… kolei lewitujÄ…cych i konwencjonalnych. Poprzez wyposażenie w silnik liniowy istniejÄ…cych torów oraz budowÄ™ nowych, lżejszych pojazdów, technologia MagRail oferuje kolej lewitujÄ…cÄ… w ramach istniejÄ…cej infrastruktury kolejowej z możliwoÅ›ciÄ… skorzystania z istniejÄ…cych w centrach miast stacji kolejowych, z istniejÄ…cych korytarzy – informuje w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje MichaÅ‚ Litwin, dyrektor ds. public affairs w Nevomo.
We wrzeÅ›niu 2023 roku spóÅ‚ka Nevomo przeprowadziÅ‚a pierwsze testy swojej technologii w województwie podkarpackim. Pojazd rozpÄ™dziÅ‚ siÄ™ do prÄ™dkoÅ›ci 135 km/h, wykorzystujÄ…c lewitacjÄ™. Ważący 2 tony pojazd o dÅ‚ugoÅ›ci 6 metrów zaczÄ…Å‚ lewitować przy prÄ™dkoÅ›ci okoÅ‚o 70 km/h, a do 100 km/h rozpÄ™dziÅ‚ siÄ™ w 11 sekund.
– DziÄ™ki zastosowaniu naszej technologii bÄ™dzie możliwe zwiÄ™kszenie przepustowoÅ›ci i prÄ™dkoÅ›ci na liniach, na których dzisiaj pojazdy kolejowe operujÄ… z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 300 km/h w Europie. Technologia MagRail mogÅ‚aby osiÄ…gnąć nawet 550 km na godzinÄ™. Jest to wiÄ™c radykalne przyspieszenie i stworzenie kolei autentycznej możliwoÅ›ci konkurencji z transportem lotniczym regionalnym, który odpowiada za dużą część emisji CO2. Mamy z tym problem, bo jako Europa chcemy dążyć w kierunku neutralnoÅ›ci klimatycznej – przekonuje MichaÅ‚ Litwin.
WedÅ‚ug raportu „Elevating rail in Europe: technology upgrades for greener transport” analityków Oliver Wyman system kolei lewitujÄ…cej w Europie mógÅ‚by zwiÄ™kszyć ogólnÄ… przepustowość linii kolejowych o 30–40 proc. JeÅ›li do obsÅ‚ugi wykorzystano by lekkie pojazdy o wiÄ™kszej prÄ™dkoÅ›ci, to wydajność zwiÄ™kszyÅ‚aby siÄ™ o 55–65 proc. DziÄ™ki zamianie transportu lotniczego na szybki kolejowy rocznie udaÅ‚oby siÄ™ zmniejszyć emisjÄ™ CO2 o 26–41 mln ton rocznie.
– JeÅ›li nasza technologia przy tych samych prÄ™dkoÅ›ciach, co kolej konwencjonalna, zaÅ‚óżmy przy prÄ™dkoÅ›ci 300 km na godzinÄ™, emituje mniej CO2, mamy niższe opory ze wzglÄ™du na lewitacjÄ™ magnetycznÄ…, to przy prÄ™dkoÅ›ciach rzÄ™du 550 km na godzinÄ™ naturalnie zużylibyÅ›my wiÄ™cej energii. Ale bardziej rozsÄ…dnie bÄ™dzie siÄ™ porównywać do transportu lotniczego. Åšwiat bÄ™dzie potrzebowaÅ‚ nowych Å›rodków transportu, wszyscy chcemy jak najszybciej przemieszczać siÄ™ na duże odlegÅ‚oÅ›ci, natomiast nie zawsze lotnictwo, szczególnie w czasach troski o Å›rodowisko, jest optymalnym Å›rodkiem transportu. Dzisiaj decyzje polityczne sÄ… takie, że chcemy emitować mniej CO2, a lotnictwo może siÄ™ tylko optymalizować. Silniki lotnicze mogÄ… być o kilka procent bardziej ekonomiczne, ale to nie jest spadek emisji o rzÄ…d wielkoÅ›ci i nigdy nie bÄ™dzie – podkreÅ›la ekspert.
Autorzy raportu zwracają także uwagę na aspekt kosztowy. Modernizacja linii kolejowych i taboru do potrzeb technologii pasywnej lewitacji magnetycznej byłaby nawet trzykrotnie tańsza niż inwestycje w konwencjonalną infrastrukturę dla kolei dużych prędkości.
Jak podkreśla ekspert, prace nad innowacjami w transporcie w Europie przyspieszają. Takie inicjatywy wymusza nie tylko polityka klimatyczna UE, ale też kwestie geopolityczne.
– Chcemy stawiać na zielony transport, na innowacje, na europejskie start-upy, na europejskie technologie, żeby nam Å›wiat nie odjechaÅ‚, żeby nam nie odjechaÅ‚y Chiny i Stany Zjednoczone. To jest jeden z takich projektów, który uważamy, że może stać siÄ™ projektem strategicznym – ocenia MichaÅ‚ Litwin. – Transport kolejowy nowej generacji jest jednym z tych obszarów, w których Europa posiada historycznie dobry know-how, Å›wietnÄ… bazÄ™ inżynierów, doÅ›wiadczenie, mamy też Å›wietnÄ… sieć kolejowÄ…, która może być upgrade’owana. I to mogÅ‚aby być taka nasza też europejska specjalizacja i europejski wkÅ‚ad w rozwój Å›wiatowego transportu przyszÅ‚ej generacji, bo pewnego rodzaju naiwnoÅ›ciÄ… byÅ‚oby zakÅ‚adanie, że transport za 20, 30 czy 40 lat ciÄ…gle bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ tak samo.
Jak podkreÅ›la, na rozwiniÄ™cie tego projektu potrzeba kilka lat. SpóÅ‚ka wstÄ™pnie zakÅ‚ada, że bÄ™dzie gotowy do wykorzystania na rynku ok. 2030 roku.
LewitujÄ…ca kolej nie jest jedynym kierunkiem rozwoju tego sektora. Drugim jest kolej autonomiczna. Analitycy Markets and Markets zakÅ‚adajÄ…, że Å›wiatowy rynek pociÄ…gów autonomicznych wzroÅ›nie w latach 2022–2030 z 8,3 mld dol. do 12,3 mld dol. Jednym z czynników napÄ™dzajÄ…cych rozwój majÄ… być zmiany demograficzne, które już dziÅ› powodujÄ… braki kadrowe, również w branży kolejowej. Nevomo w tym zakresie pracuje na technologiÄ… MagRail Booster.
– Najlepszymi use case’ami do zastosowania tej technologii mogÄ… być obiekty infrastruktury zamkniÄ™tej, takie jak porty, terminale, duże fabryki z wewnÄ™trznÄ… logistykÄ… i inne tego typu obiekty. Jak wiadomo, w transporcie kolejowym wÅ‚aÅ›nie te operacje, przepchniÄ™cie pojedynczego wagonu, zatrudnienie lokomotywy manewrowej, maszynisty, sprzÄ™ganie to koszty i czas. DziÄ™ki systemom autonomicznym, które mamy już rozwiniÄ™te, to w peÅ‚ni dziaÅ‚a. To jest peÅ‚noskalowe, przetestowane. Na naszym torze testowym w Nowej Sarzynie taki wagon jeździÅ‚ po torze zupeÅ‚nie bez lokomotywy po naciÅ›niÄ™ciu przycisku – wskazuje ekspert.
PociÄ…gi autonomiczne sÄ… już testowane m.in. w Hamburgu czy na jednej z linii metra w Kopenhadze. Francuska firma Alstom buduje już pojazdy dla metra w indyjskim Madras, z którego korzysta 11 mln mieszkaÅ„ców, a w 2029 roku tego typu skÅ‚ady majÄ… obsÅ‚ugiwać KopenhaskÄ… Kolej MiejskÄ…. Również polskie przedsiÄ™biorstwo swoje technologie ma już na zaawansowanym etapie rozwoju.
– MagRail Booster jest technologiÄ… gotowÄ…. W tym roku naszym celem jest podpisanie pierwszych komercyjnych umów na rozpoczÄ™cie wdrożenia i w kolejnym roku na wdrożenie, zastosowanie tych technologii. Spodziewamy siÄ™ podpisania jednego, może dwóch kontraktów w tym roku – zapowiada MichaÅ‚ Litwin.
